Du vil nok være enig med meg når jeg sier:
Det er ikke lett å lære et musikkstykke eller å spille piano uten å trene mye.
Men er det det?
Å gjøre disse åtte enkle trinnene kan redusere tiden det tar å lære et nytt musikkstykke betydelig.
…8 trinn vil øke hastigheten på å lære å lese notasjon eller spille piano.
Og i dagens innlegg (og video) vil jeg skissere de åtte stadiene for deg og demonstrere hvordan du kan inkorporere dem i praksisen din.
Trinn #1: Les hele resultatet
Jeg har ikke tenkt å “lese gjennom partituret” ved å bruke instrumentet ditt. Det er fristende å begynne å spille instrumentet ditt og late som du leser en bok.
Men hos LPM driver vi effektivt. Vi krever en strategi for å lære et stykke.
Se:
Når du besøker en ny by, studerer du et kart og planlegger ruten din før du tar en sykkel eller går. Så i stedet for å prøve å spille stykket på et instrument uten først å lese partituret, hvorfor ikke?
Les notene oppmerksomt fra den første til den siste, eller les partituret gjentatte ganger mens du fokuserer på et annet aspekt hver gang.
For den første runden kan du for eksempel verifisere alle strukturelle elementer som viktige områder, taktarter, doble streker og gjentatte tegn. Deretter kan du undersøke de dynamiske og tempomarkørene og eventuelle komponistretninger. Les til slutt hele avsnittet nøye og prøv å si det mentalt.
Du bør sjekke eventuelle ukjente fremmedord under denne prosessen og merke dem i partituret. En generell oversikt kan gi en blåkopi av arbeidet (vår artikkel om 110 musikalske ord kan være nyttig).
I tillegg til det musikalske stoffet, er det avgjørende å gå tilbake og forstå stykkets historiske kontekst, inkludert sjangere, epoker og komponister.
Trinn #2: Lytt til opptak og ta notater i trinn to.
Noen individer liker å lytte til opptak.
Jeg sjekker ofte for å se om favorittsaksofonistene mine, Arnold Bornkamp eller Nobuya Sugawa, har spilt inn et stykke før jeg lærte det.
Noen ønsker å utvikle tolkningene sine før de blir sterkt påvirket. Hvis du velger å høre andres tolkninger, vær oppmerksom på opptakene som inkluderer partituret og noter noe som er verdt å merke seg. Selv om dette trinnet er valgfritt og ikke alltid følges, er det en veldig effektiv tilnærming for å skynde seg å lære.
Trinn #3: Spill sakte hele komposisjonen én gang. Ta notater en gang til.
Nå som du har lest og lyttet til det, er det på tide å spille gjennom stykket.
Husk at målet med denne fasen ikke er å spille den som om du utfører den før du begynner å skyte fra hoften. I stedet undersøker du arbeidet gjennom linsen til instrumentet ditt.
Vurder setningsstrukturen, ordlyden og hvordan setningene forholder seg til eller følger hverandre. For å lage notater i partituret, pause når som helst. Ved behov, noter fingersettinger skriftlig.
Etter å ha fullført denne fasen, må du kunne relatere generelle konsepter som setningens tittel og form til mer spesifikke begreper som setningsstrukturer, teksturer, artikulasjoner, fingersettinger, etc.
I tillegg, hvis komposisjonen er lang, spill gjennom en lang seksjon om gangen.
Trinn #4: Bryt objektet opp i håndterbare biter
Deretter finner du noen logiske brudd i den musikalske komposisjonen du lærer.
Det kan være enklere å dele komposisjonen i fire deler: to halvdeler, to halvdeler til og mindre fraser i hvert segment. Alternativt kan du begynne på begynnelsen og se om det er noen områder der du kan ta en pause før du kombinerer disse frasene til mer utvidede deler.
Å finne pausene er raskt og enkelt hvis du ser for deg å spille musikk mens du snakker.
Du puster når du snakker der komma og punktum skal stå i en skrevet tekst. Selv om det faller mer naturlig for blåsere å finne pusterom, gjelder sammenligningen også for pianister, gitarister og trommeslagere.
Fra brikke til brikke og spiller til spiller varierer den nøyaktige metoden. Så alt du trenger å gjøre er å finne ut hva som passer deg best. Partituret for Lully-komposisjonen i videoen angir umiskjennelig en tredelt struktur: ABA. Frasene innenfor hvert segment gir hint om hvor pausene er.
Trinn #5: Bruk flere strategier på forskjellige passasjer
Du kan lære hver enkelt fordi du har delt materialet i mindre biter.
Det vil ta ulik tid for hver seksjon. Du kan sjekke at du har fulgt alle instruksjonene for noen porsjoner, noe som kan være enkelt. Du bør identifisere de komplekse elementene og utarbeide strategier for å håndtere dem hvis noen deler er teknisk eller musikalsk vanskelige.
Trinn # 6: Etter å ha øvd på alle de individuelle delene, sett dem sammen.
Det er på tide å sette sammen avsnittene når du er ferdig med hver enkelt. Igjen, dette er for å identifisere eventuelle problemer i stedet for å utføre dem som om du utførte dem. Du kan finne problemområder ved å gruppere mindre deler som tidligere ble savnet. Overgangene kan trenge forbedringer, eller de lengre seksjonene kan trenge ulike pusterom.
Trinn # 7: Hvis du har problemer, gjenta trinn 5 og 6.
Du vet at du ville ha møtt flere problemer og lagt merke til dem i denne siste fasen. Det er på tide å utvikle strategier for å håndtere dem og deretter spille en betydelig del av hele stykket.
Denne prosedyren kan sammenlignes med hvordan programmerere finner feil. De må kjøre programmet på nytt etter å ha funnet en feil eller annen feil funksjonalitet.
Trinn # 8: Det er på tide å presentere stykket for et publikum!
Det er på tide å dele musikken din med noen etter mye arbeid og trening!
Disse stadiene kan virke kjedelige, men de bør hjelpe deg med å lære stykket effektivt. De sparer deg til slutt tid. De hjelper deg med å utvikle talentene dine og forbedre deg som spiller.