Hvorfor spiller alle de beste DJ-ene “ukul” musikk?

DJ-er må være åpne når de lytter til forskjellige typer musikk. Hvis du unngår ulike sjangere og fokuserer på kun én, risikerer du å sette deg selv ned. Du risikerer også å gå glipp av konserter og begrense originaliteten til programmeringen. Dessverre er det det mange DJ-er gjør.

Det er ikke et DJ-problem, det er et folksproblem, og alt avhenger av hvordan vi behandler musikk som barn. Vi har en tendens til å holde oss til musikken vi mottar som barn, enten det er fra familien vår, TV eller radio. Musikksmaken vår er sterkt påvirket av våre jevnaldrende og den sosiale gruppen på skolen i tenårene. Musikk er et essensielt aspekt av hvem vi er, og vi står fast på våre musikalske preferanser mens vi ler av de som «ikke skjønner det».

Vi elsker kanskje den nåværende hiten av en sjanger vi «forakter» og spiller på radio på repeat, men vi er redde for å innrømme det for oss selv, enn si andre. DJ-er må kvitte seg med denne beleiringsmentaliteten.

DJ-er blir DJ-er lenge før de regner seg som DJ-er. Vi er alltid på utkikk etter de nyeste og mest spennende sporene, uansett sjanger, og vi gleder oss til å dele funnene våre med vennene våre. Det er vi som lager spillelistene, og det er vi som blir bedt om å slå på iPhonene våre i ferien. Ting kan bli rotete når vi begynner å tenke på oss selv som DJ-er.

Problemet.

Når du begynner å jobbe som DJ, ser du profesjonelle DJ-er gjøre firetimers sett på klubber og vil ha din bit av kaken. Disse DJ-ene blir dine idoler, og du vil vite hvilken musikk de spiller, slik at du kan etterligne dem. Det er forståelig, men det er lett å bli sugd inn i å bare lytte til og spille en eller to “sikre” musikksjangere.

Du er alltid på utkikk etter god musikk, men du har utviklet et smalt fokus på trendmusikere og små undersjangre. Du ser ikke det store bildet: Å være DJ handler om å spille god musikk, ikke se kul ut. Du får en følelse av hvor disse DJ-ene er i dag når du anmelder disse fire timer lange showene, og du kan ikke se at det nesten helt sikkert var kjærligheten til et bredt utvalg av musikk som førte til at de ble den anerkjente, godt betalte musikken dommere du elsker.

Svaret er dette.

Det er en mengde innspillinger å velge mellom i ulike musikalske sjangere. Utvid din musikalske horisont, og du kan finne en tittel du ellers ikke ville ha funnet.

Du kan bli en bedre og dyktigere DJ ved å utvide din musikalske horisont og ta sjanser på sjangere du kanskje har oversett. For det første vil du øke rekkevidden din, slik at du kan få flere spillejobber og møte flere mennesker. Hvis du oppdager at de vanlige låtene dine ikke helt slukker tørsten på dansegulvet, vil du gi deg selv flere kreative muligheter til å blande ting i settene dine. Du vil begynne å bli en komplett DJ.

DJ-en på det øverste bildet, Motor City Drum Ensemble, er et eksempel på en DJ med en upåklagelig og balansert smak. I settene hans hører du disco det ene sekundet og acid house det neste. Denne evnen faller ham ikke naturlig; han brukte år på å sile gjennom ulike musikalske sjangere og ble belønnet med mange perler.

For å finne disse verdifulle opptakene må man bli musikkviter, ikke kritiker. Å lytte til mange forskjellige typer musikk er like viktig som å høre på god musikk. Det er også fordelaktig å lytte til musikk som får deg til å føle deg ukomfortabel fordi det er da smaken din begynner å utvide seg.

Til slutt.

Det er mye flott musikk, og mer slippes daglig. Dessverre er det ikke nok timer i døgnet til å lytte til dem alle. Derfor utviklet jeg forestillingen om at «den beste sangen du aldri vil høre, vil aldri bli hørt». Ved første øyekast virker dette pessimistisk: hvorfor bry seg? Jeg foretrekker å se ting positivt, ved å bruke dette konseptet til å motivere meg selv til å lytte til så mye tilfeldig musikk som mulig for å oppdage skjulte perler. Så langt har jeg funnet mye flott musikk, men jakten på det beste fortsetter.