Categories
Playstation

Playstation 3 mot Xbox 360: Analysere de to beste spillkonsollene


Ofte er det vanskelig å velge mellom to spillkonsoller av anerkjente merker. Artikkelen sammenligner noen av funksjonene i Playstation 3 og Xbox 360.

Det har vært mange forvirringer om Sony Playstation 3 er bedre enn Microsoft Xbox 360 eller omvendt. Begge konsollene kan skryte av god indy-støtte med spill som Braid på XBLA og PixelJunk-spill på PSN. Begge er tilgjengelige med store titler som Street Fighter HD og Mega Man. Så, hva er forskjellene mellom de to konsollene?

PROSESSOR:

CPU til Xbox 360 har vektor prosessorkraft og en instruks om prikkprodukter. Konsollen har også tre generelle CPU-kjerner, og hver kjerne har 128 vektorregistre per maskinvaretråd med en delt 1 MB L2-cache og en punktproduksinstruksjon. CPU til Sony Playstation 3 tillater et miljø der 87,5% arbeid er DSP-beregning og 12,5% arbeid er beregning til generell bruk.

GPU:

GPU-en til Xbox 360 er kraftigere enn for Sony playstation 3. Xbox 360 GPU har større antall transistorer, og det totale programmerbare GFLOP-tallet er nesten likt. For å legge til flere alternativer for flytende punkt for grafisk gjengivelse har PS3 ekstra syv DSPer på cellen. På den annen side er de tre generelle kjernene til Xbox 360 med instruksjoner om prikkprodukter og tilpasset D3D skreddersydd for ekte grafikkrelaterte beregninger.

Multitråding og balansert design er andre funksjoner på Xbox360s GPU. den automatiske shader-belastningsbalanseringen, full hastighet for teksturhenting i toppunktet shader, programmerbar trekanttesselator, minneeksportfunksjonene, programmerbar toppunkthenting er de andre funksjonene i Xbox 360 som bidrar til gjengivelsen av gadgeten.

båndbredde:

For en total systembåndbredde på 48 GB / s har Playstation 3 25,6 GB / s RDRAM båndbredde og 22,4 GB / s GDDR3 båndbredde. På den annen side, for en 278,4 GB / s total systembåndbredde, har Xbox 360 256 GB / s EDRAM båndbredde og 22,4 GB / s GDDR3 båndbredde. PS3 prøver å kompensere mangelen på minne ved å bruke Z og fargekomprimering.

Multimedia:

Når det gjelder multimedia, er den største fordelen med PS3 at den kan streame medier og også la brukerne lagre medier på den. Den har høy videokvalitet, responsive kontroller, og den støtter også alle de nyeste funksjonene.

Bakoverkompatibilitet:

I tilfelle bakoverkompatibilitet utmerker Xbox 360 seg PS3. PS3 støtter ikke noe PS2-bibliotek, da det ikke har PS2-funksjonalitet. Alternativt kan du kjøpe en brukt 20 GB eller 60 GB hvis du vil ha en bakoverkompatibel PS2. Dette kan betraktes som en av ulempene med PS3. Imidlertid har Microsoft tillatt bakoverkompatibilitet for Xbox 360 og nettbiblioteket hvis konsollen legger til originale XBOX-spill regelmessig.

Operativsystem med åpen kildekode:

Playstation3 er den eneste spillkonsollen som lar brukeren installere Linux, den tillater ikke å spille spill mens den opererer i Linux. Microsoft planlegger å oppgradere Xbox 360 og jobber med en versjon av Linux som kan installeres på konsollen.

PS3 forenkler valget for importspillere og er en helt regionfri spillkonsoll. Xbox 360 har overlegen grafisk kraft og GPU-en gjør at den kan utføre i høy oppløsning. Med Playstation 3 krever noen av spillene obligatorisk installasjon på harddisken, mens du med Xbox 360 har valget av installasjon.

Begge videospillkonsollene har sine egne styrker og manglerArticle Search, og begge er enormt vellykkede.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *